Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Μικροί... Αϊνστάιν που δοξάζουν την Ελλάδα με τα κατορθώματά τους

Της Χαράς Καλημέρη

Παπαγαλία, στείρα μάθηση και πλήξη θεωρούνται από πολλούς τα «συνώνυμα» του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Κι όμως, υπάρχουν εξαιρέσεις που γεννούν την ελπίδα ότι ο κανόνας αυτός μπορεί κάποτε να ανατραπεί. Για παράδειγμα, ποιος θα φανταζόταν ότι Έλληνες μαθητές θα ανακάλυπταν έναν τρόπο να γίνονται τρισδιάστατες εκτυπώσεις στον... Άρη ή πως κάποιοι άλλοι θα έφτιαχναν το διαστημικό παιχνίδι του θησαυρού; Μάλιστα, το ταλέντο και η σκληρή δουλειά τους ανταμείφθηκαν με βραβεία διεθνούς κύρους, στέλνοντας μήνυμα αισιοδοξίας σε μια δύσκολη εποχή για την Ελλάδα.

Η πιο πρόσφατη διάκριση επιτεύχθηκε πριν από λίγες ημέρες από Έλληνες μαθητές που εκπροσώπησαν τη χώρα μας στην 11η Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, στο Σότσι της Ρωσίας: κατέκτησαν την έβδομη θέση, ξεχωρίζοντας μεταξύ 100 ομάδων από όλο τον κόσμο.

Φέτος, ο παγκόσμιος διαγωνισμός ρομποτικής είχε ως θέμα το διάστημα. Μετά από ενάμιση χρόνο προετοιμασίας, η ελληνική αποστολή «Team Minders» -αποτελούμενη από τρεις μαθητές της Γ΄ τάξης από το Λύκειο της «Εκπαιδευτικής Αναγέννησης», δύο φοιτητές και τον «προπονητή» τους, καθηγητή Πληροφορικής- έφτιαξε ένα ρομποτάκι που μπορεί να προσκολληθεί σε κομήτες και αστεροειδείς όπου υπάρχουν κοιτάσματα με σπάνια μέταλλα, όπως πλατίνα και χρυσός, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη της βιομηχανίας του Διαστήματος.
Για παράδειγμα, τα μέταλλα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως πρώτη ύλη για να γίνονται τρισδιάστατες εκτυπώσεις από τον Άρη, εξοικονομώντας έτσι την ενέργεια που απαιτεί η μεταφορά των υλικών από τη Γη στο Διάστημα. Κι αν αυτό φαντάζει ουτοπικό, ήδη αποτελεί αντικείμενο πειραματισμών από οργανισμούς, όπως η αμερικανική NASA και ο Eυρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA). «Με σκληρή δουλειά και αφοσίωση στο να κάνουμε αυτό που μας αρέσει και με στόχο την καινοτομία, καταφέραμε να κερδίσουμε αυτή τη διάκριση», λέει στην «Η» ο μαθητής, Αλέξανδρος Λέσσης που ασχολήθηκε με την κατασκευή του ρομπότ, ως προς το μηχανολογικό του σκέλος, ενώ προσθέτει ότι ένα από τα επόμενα σχέδιά του είναι να συμμετάσχει ξανά στον διαγωνισμό ως φοιτητής, πια, Αεροναυπηγικής.


«Για εμάς το ταξίδι ήταν δύσκολο μεν, αλλά μαγικό και γεμάτο εμπειρίες» σημειώνει, από την πλευρά του, ο μαθητής, Στέλιος Αγορόπουλος, που ανέλαβε το προγραμματιστικό μέρος, επισημαίνοντας ότι η κυριότερη δυσκολία που συνάντησε η ελληνική αποστολή ήταν η έλλειψη στήριξης από την πολιτεία. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι όλα τα έξοδα για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό -περί τα 10.000 ευρώ- καλύφθηκαν από χορηγούς.

Με το μάρκετινγκ ασχολήθηκε ο μαθητής, Δημήτρης Ελευθεριάδης ο οποίος, όπως μας λέει, θέτει ως επόμενους στόχους να εισαχθεί στο ΑΕΙ της επιλογής του, αλλά και να γίνει αρωγός στην επόμενη γενιά των «Team Minders».

«Ως καθηγητής τους είμαι υπερήφανος για την προσπάθεια των παιδιών και για τις αμέτρητες ώρες που αφιέρωσαν για την επίτευξη του στόχου τους, παρόλη την κούραση και το βάρος των υποχρεώσεων της Γ΄ Λυκείου», τονίζει ο «προπονητής» των παιδιών κ. Δημήτρης Μωραΐτης.

Η «μαγεία» της κωδικοποίησης
Ο κόκκινος πλανήτης «ενέπνευσε», επίσης, τους Πάνο Οικονόμου και Γιώργο - Νικηφόρο Αυγουστίδη, μαθητές της Γ΄ τάξης Γυμνασίου από τα «Εκπαιδευτήρια Δούκα», οι οποίοι, υπό την καθοδήγηση του υπεύθυνου Συστημάτων Πληροφορικής του σχολείου κ. Βασίλη Οικονόμου, έφτιαξαν ένα παιχνίδι εικονικής εξερεύνησης στον Άρη.

Για την εφαρμογή που δημιούργησαν, οι δύο 14χρονοι κέρδισαν την πρώτη θέση, ανάμεσα σε οκτώ χώρες, στον πανευρωπαϊκό μαθητικό διαγωνισμό Kodu Kup Europe που συνδιοργανώνεται με τη Microsoft. Οι μαθητές αφιέρωσαν περίπου 270 ώρες σε σχεδίαση και προγραμματισμό, «έγραψαν» 224 γραμμές βασικού κώδικα και εκπόνησαν ένα επιχειρηματικό σχέδιο για την προώθηση του τελικού «προϊόντος» τους που δίνει πληροφορίες για τον πλανήτη Άρη.

«Η κωδικοποίηση είναι ελευθερία» μας λέει ο Πάνος Οικονόμου, ενώ ο συμμαθητής του, από την πρώτη κιόλας τάξη του δημοτικού σχολείου, Γιώργος - Νικηφόρος Αυγουστίδης προσθέτει: «Μπορείς να προγραμματίσεις και να σχεδιάσεις ό,τι επιθυμείς».

Το παιχνίδι που έφτιαξαν οι δύο 14χρονοι ξεκινά με την πλοήγηση ενός ιπτάμενου μέσου μεταφοράς ανάμεσα στους πλανήτες του ηλιακού συστήματος και την προσγείωση στον «κόκκινο πλανήτη», όπου οι χρήστες μπορούν να συγκεντρώσουν διάφορες πληροφορίες, π.χ. για πετρώματα, κλιματικές συνθήκες κ.ά.

«Ο προγραμματισμός θεωρείται ένα ισχυρό μέσο για τη διδασκαλία βασικών εννοιών που βρίσκουν εφαρμογή στα Μαθηματικά, στη Φυσική και στη Λογική», τονίζει ο καθηγητής τους κ. Βασίλης Οικονόμου.

ΠΕΤΡΟΣ ΝΤΟΥΝΗΣ
Μαθηματικός... εγκέφαλος

Παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια, Έλληνες μαθητές αναδεικνύονται «πρωταθλητές» και στις Μαθηματικές Ολυμπιάδες. Μεταξύ αυτών, είναι ο Πέτρος Ντούνης, μαθητής της γ΄ τάξης στο 1ο Γενικό Λύκειο Κορωπίου, ο οποίος κέρδισε αργυρό μετάλλιο στην 55η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα, στο Κέιπ Τάουν της Νοτίου Αφρικής, αποκτώντας έτσι αυτομάτως το «εισιτήριο» για την εισαγωγή στην πανεπιστημιακή σχολή της επιλογής του. Ποια θα είναι αυτή; Όχι το τμήμα Μαθηματικών, όπως θα ανέμενε κανείς. «Σκέφτομαι το Πολυτεχνείο, τη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών», μας λέει ο 17χρονος, ο οποίος συμμετέχει και διακρίνεται σε μαθηματικούς διαγωνισμούς από τη Γ΄ τάξη Γυμνασίου. «Μου άρεσαν πάντα τα Μαθηματικά. Όμως, οι διακρίσεις στους διαγωνισμούς με ώθησαν να ασχοληθώ περισσότερο με την επιστήμη», εξηγεί.

Στην 55η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα πήραν μέρος 550 μαθητές από 100 χώρες. Η Ελλάδα συμμετείχε με ομάδα έξι μαθητών, που όλοι διακρίθηκαν.

http://www.imerisia.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...